Klimatsmart mat som tema

Nationella vegetariska dagen är den 1 februari. Eftersom dagen inföll på en lördag firades den istället den 3 februari vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

I köket lagade studenterna i ämnet hem- och konsumentkunskap klimatsmart mat.
– Idag har vi lagat maträtter med så låg klimatpåverkan som möjligt. Det blir mycket vegetariskt och inget svinn. Det är jättebra att gynna vegetarisk mat, det finns mycket gott som man kan laga, säger studenten Linnéa. Hon läser Hem- och konsumentkunskap 1 för lärare 7-9, delkurs Hushåll, hälsa och resurshushållning i det dagliga livet.

Alla behöver tänka på miljön och en hållbar framtid

Även personalen vid institutionen uppmärksammade dagen.
– Det är roligt att uppmärksamma den vegetariska dagen. Jag tror att alla behöver tänka på miljön och en hållbar framtid, sammanfattar Mattias Zackrisson, som tagit initiativ till dagens tema.

En annan anställd som också uppmärksammade dagen var Annica Strandh Johansson.
– Det är jätteviktigt att minska på kött och öka andelen vegetabilier, för både kropp och själ!

Vegetariska världsdagen infaller den 1 oktober och det är också något som institutionen för kost- och idrottsvetenskap kommer att fira.

Område