Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Claes Annerstedt

Professor

Claes Annerstedt
Professor , Prefekt
Akademisk grad: Doktor,
claes.annerstedt@ped.gu.se
031-786 2055
0739-876374

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.iki.gu.se
iki@ped.gu.se
Fax: 031-786 2048

Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 405 30 Göteborg

Om Claes Annerstedt

Claes Annerstedt är lärarutbildad och har arbetat med utbildning inom skola och högskola under hela sitt yrkesverksamma liv.

Disputerade i pedagogik vid Göteborgs universitet år 1991 på avhandlingen Idrottslärarna och idrottsämnet. Utveckling, mål, kompetens – ett didaktiskt perspektiv.

Annerstedt är idag universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och prefekt vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap. Han är samtidigt professor vid Norges Idrottshögskola i Oslo (NIH).

Han har varit studierektor och föreståndare för Idrottshögskolan, Göteborgs universitet och innehaft en mängd olika projektuppdrag inom utbildningsvetenskap, pedagogik och idrottsvetenskap. Mellan åren 1979-1994 var han redaktör för Tidskrift i gymnastik & idrott och har under många är varit aktiv inom idrottslärarnas intresseorganisation. Annerstedt har också arbetat vid Örebro universitet, varit vetenskapligt ansvarig för idrottsvetenskap vid Högskolan i Kalmar och haft forskningstermin vid School of Human Movement Studies i Brisbane i Australien.

Forskningsintressen: skolämnet Idrott och hälsa, didaktik och lärande, lärarutbildning i idrott och hälsa, coaching inom idrott, professionsfrågor, komparativ idrottspedagogik, kvinnlig idrott – historiskt och idag.

Fritidsintressen:
Skidåkning, friluftsliv, tennis, golf, resor, naturupplevelser och att träffa intressanta människor från jordens alla hörn!

Pågående projekt:
- 1926 World Women's Games in Gothenburg

 

Senaste publikationer

"The individual at the centre" - a grounded theory explaining how sport clubs retain young adults.
Eva-Carin M Lindgren, Claes Annerstedt, John Dohlsten
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

‘The grade alone provides no learning’: Investigating assessment literacy among Norwegian physical education teachers
Petter E. Leirhaug, Ann Macphail, Claes Annerstedt
Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Evaluation of Parallel Authentic Research-Based Courses in Human Biology on Student Experiences at Stanford University and the University of Gothenburg
Jacob Lindh, Claes Annerstedt, Thor Besier, Gordon O. Matheson, Martin Rydmark
Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Assessing with new eyes? Assessment for learning in Norwegian physical education
Petter Erik Leirhaug, Claes Annerstedt
Physical Education and Sport Pedagogy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning through group work in physical education: a symbolic interactionist approach
Dean Barker, Mikael Quennerstedt, Claes Annerstedt
Sport Education and Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Inter-student interactions and student learning in health and physical education: a post-Vygotskian analysis
Dean Barker, Claes Annerstedt, Mikael Quennerstedt
Physical Education and Sport Pedagogy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Managing physical education lessons: an interactional approach.
Dean Barker, Claes Annerstedt
Sport, Education and Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What did they learn in school today? A method for exploring aspects of learning in physical education
M. Quennerstedt, Claes Annerstedt, Dean Barker, I. Karlefors, H. Larsson et al.
European Physical Education Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 66

2017

"The individual at the centre" - a grounded theory explaining how sport clubs retain young adults.
Eva-Carin M Lindgren, Claes Annerstedt, John Dohlsten
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

‘The grade alone provides no learning’: Investigating assessment literacy among Norwegian physical education teachers
Petter E. Leirhaug, Ann Macphail, Claes Annerstedt
Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Evaluation of Parallel Authentic Research-Based Courses in Human Biology on Student Experiences at Stanford University and the University of Gothenburg
Jacob Lindh, Claes Annerstedt, Thor Besier, Gordon O. Matheson, Martin Rydmark
Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Assessing with new eyes? Assessment for learning in Norwegian physical education
Petter Erik Leirhaug, Claes Annerstedt
Physical Education and Sport Pedagogy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Learning through group work in physical education: a symbolic interactionist approach
Dean Barker, Mikael Quennerstedt, Claes Annerstedt
Sport Education and Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Inter-student interactions and student learning in health and physical education: a post-Vygotskian analysis
Dean Barker, Claes Annerstedt, Mikael Quennerstedt
Physical Education and Sport Pedagogy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Managing physical education lessons: an interactional approach.
Dean Barker, Claes Annerstedt
Sport, Education and Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What did they learn in school today? A method for exploring aspects of learning in physical education
M. Quennerstedt, Claes Annerstedt, Dean Barker, I. Karlefors, H. Larsson et al.
European Physical Education Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 66

Sidansvarig: Webbredaktör IKI|Sidan uppdaterades: 2016-10-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?