Givande forskningsvistelse i Australien

Publicerad

Solveig Hausken-Sutter, doktorand i idrottsvetenskap vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap har under två månader varit på forskningsvistelse på Monash University, Faculty of Education, Melbourne, Australien.

Huvudsyftet med vistelsen var att träffa professor Richard Pringle och starta ett samarbete med honom om min artikel.
– Han är nu medförfattare till artikeln. Vi kommer att fortsätta samarbeta bland annat med artikeln som handlar om tvärvetenskaplig skadeforskning inom idrott.

Presenterade sin forskning

Solveig presenterade sin forskning för doktorander och forskare vid Monash University.
– Det är mycket användbart, kanske också nödvändigt att som doktorand presentera och diskutera sin forskning med andra.

Föränderligt klimat, konstiga djur, varierande natur

Hela familjen var med på resan, maken och två barn på 1 och 4 år.
– Vi har haft mycket kvalitetstid tillsammans som familj med många spännande upplevelser. Vi har upplevt ett extremt föränderligt klimat, sett konstiga djur och varierande natur. En sådan här resa innebär att vi reflekterar mycket över våra vanor och våra liv, vad som är bra och vad som fungerar eller inte fungerar, både personligen, socialt och globalt.

Solveigs tips:

• Förbered praktiska saker med resan i god tid.
  • Det är bra att komma igång direkt.
  • Det viktigaste för mig var att nätverka.
  • Ta med familjen, flera på jobbet hade små barn, vi gjorde mycket tillsammans både på jobbet och utanför.
  • Ta en semester under din vistelse så att det inte bara är ett jobb.
  • Sol och värme under vintermånaderna gjorde gott för kropp och själ!