Han är nyanställd av Chicago Blackhawks

Publicerad

Kristian Skarphagen, tidigare student på utbildningen Sports Coaching har nytt arbete som fystränare för Chicago Blackhawks farmarlag Rockford Icehogs.

– Att bli anställd av Chicago Blackhawks som är en av de mest klassiska NHL-organisationerna som finns är såklart en otrolig ära och jag känner mig väldigt stolt över det. Samtidigt ser jag fram emot att anta utmaningen att arbeta på denna nivå!

Anställningen innebär många olika saker för Kristian.
– Inte minst att få testa vingarna genom att arbeta i en av världens största idrottsorganisationer och väldigt nära de bästa spelarna i världen. NHL är världens bästa liga, och detta är ett steg närmare den, vilket självklart ökar sannolikheten att någon gång jobba på den nivån.

Hockeysäsongen i AHL-laget Rockford IceHogs

Under hockeysäsongen är Kristian stationerad i Rockford och arbetar med AHL-laget Rockford IceHogs. När säsongen är slut för både Blackhawks och IceHogs (beroende på hur långt i slutspelet laget går) åker han tillbaka till Sverige över sommaren.

Kvalitetssäkrar fysträning

Kristian kommer att åka runt till de spelare som Blackhawks har rättigheterna till i Europa men som kanske inte spelar i NHL än och kvalitetssäkra deras fysträning under sommarmånaderna.
– Det innebär att träffa spelarna och deras tränare i deras hemmiljöer, erbjuda Blackhawks hjälp om det skulle behövas samt utvärdera, guida och träna när det behövs. Vissa spelare behöver mer guidning och feedback än andra.

Jobbar med sitt största intresse

– Det roligaste med mitt arbete är att jag jobbar med mitt största intresse, samt att jag arbetar så nära de som är bäst i världen på det de gör.

Bakgrund

Kristian har sin bakgrund inom fotboll och ishockey. En knäskada innebar att han fick lägga idrotten på hyllan.
– Då föll det sig naturligt att istället börja plugga idrottsvetenskap med inriktning mot fysträning på Göteborgs universitet.

Han examinerades från utbildningen Sports Coaching år 2012. Det sista året på utbildningen började han som fystränare i Frölunda HC Academy.
– Jag var kvar där i fem år och under den perioden startade jag även mitt egna företag år 2013. I det egna företaget tränar jag idrottare samt föreläser och utbildar.

År 2016 fick han möjlighet att arbeta utomlands för första gången, då i den ryska hockeyligan KHL och laget Dinamo Minsk.
– Det blev en ettårig sejour, och inför sommaren 2017 var jag tillbaka i Sverige.  Jag har arbetat heltid med mitt egna företag fram till min anställning hos Chicago Blackhawks.

En akademisk examen

En akademisk utbildning värderas högt på den internationella arbetsmarknaden.
– Jag skulle säga att den största användningen jag har haft av min utbildning är när jag har fått mina anställningar utomlands.

Om Kristian Skarphagen

Ålder: 32 år.
Intressen: förutom träning är det nära och kära, god mat och personlig utveckling.
Tips till de som är nyfikna på utbildningen Sports Coaching på Göteborgs universitet:
Skaffa dig praktisk erfarenhet parallellt med den akademiska utbildningen. Anta ett uppdrag, praktikplats eller en ledarroll i den typen av organisation som du kan tänka dig arbeta i när du är färdigexaminerad. Ett annat tips är att ständigt söka ny kunskap. Området utvecklas ständigt, och vi kommer aldrig vara färdigutbildade. Det finns alltid ny kunskap runt hörnet!

Foton: Foto 1: Kristian Skarphagen (till höger på fotot), samtliga foton är Kristian Skarphagens pressbilder.