Intentionsavtal om samverkan i forskarutbildning undertecknat

Publicerad

Prefekter, professorer och forskarutbildningsansvariga vid Göteborgs universitet, Umeå universitet, Uppsala universitet och Örebro universitet träffades i Uppsala den 13-14 februari 2020 för att diskutera samverkan kring forskarutbildning i ämnena måltidskunskap, kostvetenskap samt kost- och måltidsvetenskap.

Ämnena kan betraktas som små forskarutbildningsämnen vid samtliga universitet och för att stärka kvaliteten i forskarutbildningen enades prefekterna om ett intentionsavtal om samverkan kring vissa delar av forskarutbildningen. Grunden för samverkan består i en ökad kännedom om varandras doktorandprojekt och handledarkompetens.

Gemensamma digitala seminarier för doktoranderna planeras och testas redan hösten 2020. Vidare ska samarbete kring forskarutbildningskurser utredas. Prefekterna enades också om att arrangera ett årligt internat för doktorander och handledare. Det första kommer att arrangeras av institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet i juni 2021.
– Jag ser fram emot att välkomna doktorander från resten av Sverige till oss i Göteborg. Mötet var en viktig startpunkt för att ytterligare stärka forskarutbildningens höga kvalitet, säger prefekt Frode Slinde.

Bildtext: Prefekterna som undertecknade avtalet (från vänster): Ylva Mattsson Sydner, Institutionen för kostvetenskap, Uppsala universitet, Frode Slinde, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, Göteborgs universitet, Ute Walter, restaurang- och hotellhögskolan, Örebro universitet, Maria Waling, Institutionen för kost- och måltidsvetenskap, Umeå Universitet.

FOTO: okänd