Matinspiration med medelhavskost

Publicerad

När kostekonomstudenterna fick besök av Måns Falk och Anna Mellberg från Di Luca & Di Luca, var medelhavsmaten i fokus.
– Det är fantastiskt att träffa blivande kostekonomer. Jag höll bland annat i parmesanostskolan, säger Måns Falk.

Anna Mellberg föreläste om olivoljan från kvist till flaska, medelhavsmat och hälsa.
– Tillsammans med studenterna lagade vi sedan en lunch som var uppbyggd som en italiensk måltid, berättar hon.

En mycket lärorikt dag

Studenten Linda Trieu beskriver dagen på följande vis:

– Dagen har varit spännande och mycket lärorik. Vi har bland annat fått lära oss mer om tillverkningen av parmesan och olivolja. Dessutom har vi lagat en måltid med de härliga råvarorna. Jag ingick i gruppen som gjorde en variation på olika typer av mozzarella, toppat med bland annat ugnsrostad tomat och en lyxig olivolja.

Vad drömmer du om att göra efter utbildningen?
– Jag vill fortsätta att arbeta med mat, gärna med måltidsutveckling i kombination med hållbar utveckling, säger Linda Trieu.

Ett viktigt utbyte

– Studenterna var nyfikna, rappa, händiga i köket och uppskattade dagen, säger Anna Mellberg.

Måns Falk menar att det är viktigt att näringslivet har utbyte med utbildningen.
– För oss är självklart att föra kunskapen vidare, avslutar han.

Det var studenterna på termin fem på utbildningen Kostekonomi med inriktning mot ledarskap som fick besök.