Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Tankar om fysisk aktivitet i coronatider

Nyhet: 2020-04-01

Professor Anders Raustorp vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap om fysisk aktivitet i coronatider.

Generellt gäller att fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret och därmed infektionsförsvaret. Dock efter cirka en timmas hårdare fysisk aktivitet "återhämtar sig" immunförsvaret efter den kraftiga stimuleringen och då är mottagligheten för infektion tillfälligt ökad under några timmar.*

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att idrott och träningsaktiviteter kan fortsätta men att vissa försiktighetsåtgärder bör vidtas:
• Träning utomhus är att föredra.
• Minska moment med närkontakt.
• Undvik trängsel.
• Den som är sjuk, även milda symtom ska inte delta i aktiviteter.
• Stanna hemma till och med 2 dagar efter tillfrisknandet.

Foto: Anders RaustorpOm vi översätter detta till coronatider med distansarbete och social distansering så tänker Anders Raustorp på följande vis: 
– Att vi nu måste sköta arbetet hemifrån via dator medför att vi går miste om mycket vardagsaktivitet. Transport till och från jobbet som promenad, cykling, kollektivtrafik förvinner och i princip kan vi klara oss på 1500 steg om dan mot rekommenderade minst 7500 steg.

Tips för dig som jobbar hemifrån

  • Ta på dig och gå runt kvarteret innan du startar jobbet: "Gå till jobbet som ni har hemma".
  • Ta en lunchpromenad eller fikapromenad via ex vis Zoom med arbetskamrater.
  • Cykla en runda när du jobbat klart.
  • Ta pauser och bryt stillasittandet även vid hemarbete.
  • Tipsa arbetskamraterna om online-pass.

Tips för att upprätthålla din träning

  • Träna utomhus med promenad, löpning etcetera.
  • Uppsök utegym.
  • Undvik gruppträning/klasser inomhus. Vi ska inte byta luft med varandra.
  • Undvik att köra extremt hårda pass.
  • Passa på att träna rörlighet och balans den här våren.
  • Ladda ner träningsövningar online (som inte kräver gymutrustning) och träna hemma.

Tips för barn och ungdomar

Generation Peps hemsida: www.generationpep.se

Mer information:

Anders Raustorp, telefon: 0708-118706 e-post: anders.raustorp@gu.se


* Wesslén L, Friman G. Infektioner och fysisk aktivitet 2016 www.fyss.se

Foto: "woman doing morning exercise" by Andrea Piacquadio from Pexels

AV:

Sidansvarig: Webbredaktör IKI|Sidan uppdaterades: 2019-09-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?