Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Claes Annerstedt

Professor emeritus

Claes Annerstedt
Professor emeritus
Akademisk grad: Doktor,
claes.annerstedt@ped.gu.se
0739-876374

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.iki.gu.se
iki@ped.gu.se
Fax: 031-786 2048
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 411 20 Göteborg

Om Claes Annerstedt

Claes Annerstedt är lärarutbildad och har arbetat med utbildning inom skola och högskola under hela sitt yrkesverksamma liv. Han är idag professor emeritus i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet och har sin arbetsplats vid Centrum för Hälsa och Prestationsutveckling (CHP) på Skånegatan i centrala Göteborg.

Annerstedt disputerade i pedagogik vid Göteborgs universitet år 1991 på avhandlingen "Idrottslärarna och idrottsämnet. Utveckling, mål, kompetens – ett didaktiskt perspektiv". Han har varit studierektor och föreståndare för Idrottshögskolan, Göteborgs universitet och innehaft en mängd olika uppdrag inom utbildningsvetenskap, pedagogik och idrottsvetenskap. Annerstedt har också arbetat vid Örebro universitet, varit vetenskapligt ansvarig för idrottsvetenskap vid Högskolan i Kalmar och haft forskningstermin vid School of Human Movement Studies i Brisbane i Australien. Mellan åren 2009-12 var Annerstedt professor i kroppsöving og pedagogik vid Norges Idrottshögskola i Oslo och 2012-2017 prefekt vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, Göteborgs universitet.

Forskningsintressen

Annerstedt har kontinuerligt ägnat sig skolämnet Idrott och hälsa, didaktik och lärande samt lärarutbildning i idrott och hälsa. Han har också ägnat sig åt professionsfrågor, komparativ idrottspedagogik samt idrottshistoria. Idag ägnas intresset huvudsakligen åt undervisning och lärande inom idrott, främst elitidrott.

Fritidsintressen

Skidåkning, friluftsliv, tennis, golf, resor, naturupplevelser och att träffa intressanta människor från jordens alla hörn! Frankrike har också en speciell plats i Annerstedts hjärta och dit återvänder han ofta.

Pågående projekt

  • "Learning environments for deliberate and purposeful practice in teams". Praktiknära forskningsprojekt tillsammans med IFK Göteborg och Frölunda Hockey Club. Medforskare: Berner Lindström, K. Anders Ericsson, Pär Rylander, Roger Gustafsson och Erik Lignell.
  • "Deliberate practice in youth (elite) football supported by digital technology". Praktiknära forskningsprojekt tillsammans med IFK Göteborg. Medforskare: Berner Lindström, K. Anders Ericsson, Roger Gustafsson.
  • "IAAF och kvinnlig olympisk idrott".
  • "Kvinnlig friidrott, dess organisation och historia".
  • "Sally Bauer – Kvinnlig långdistanssimmerska".
  • "Å lære seg å bli (en bedre) lærer i kroppsøving og idrett".
  • Läroboksprojekt tillsammans med Petter Erik Leirhaug. Ny bok utkommer under 1:a kvartalet 2020!

Senaste publikationer

Skolidrottens utveckling
Claes Annerstedt, Göran Patriksson
Idrott. Hundra år i Göteborg. Redaktörer: Cege Berglund & Gudrun Nyberg, Stockholm, Carlsson Bokförlag, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Barn- och ungdomsidrott - en bred översikt
Göran Patriksson, Claes Annerstedt
Idrott. Hundra år i Göteborg. Redaktörer: Cege Berglund och Gudrun Nyberg, Stockholm, Carlsson Bokförlag, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

"The individual at the centre" - a grounded theory explaining how sport clubs retain young adults.
Eva-Carin M Lindgren, Claes Annerstedt, John Dohlsten
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

‘The grade alone provides no learning’: Investigating assessment literacy among Norwegian physical education teachers
Petter E. Leirhaug, Ann Macphail, Claes Annerstedt
Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Managing physical education lessons: an interactional approach.
Dean Barker, Claes Annerstedt
Sport, Education and Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Evaluation of Parallel Authentic Research-Based Courses in Human Biology on Student Experiences at Stanford University and the University of Gothenburg
Jacob Lindh, Claes Annerstedt, Thor Besier, Gordon O. Matheson, Martin Rydmark
Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Assessing with new eyes? Assessment for learning in Norwegian physical education
Petter Erik Leirhaug, Claes Annerstedt
Physical Education and Sport Pedagogy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning through group work in physical education: a symbolic interactionist approach
Dean Barker, Mikael Quennerstedt, Claes Annerstedt
Sport Education and Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Inter-student interactions and student learning in health and physical education: a post-Vygotskian analysis
Dean Barker, Claes Annerstedt, Mikael Quennerstedt
Physical Education and Sport Pedagogy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 68

2009

Hälsoform - en analys av ett hälsofrämjande koncept
Claes Annerstedt, Ellinor Annerud, Owe Stråhlman
Göteborg, University of Gothenburg, Rapport 2009
Rapport

Betygsättning i Idrott och hälsa - stora brister vad gäller likvärdighet och rättvis.
Claes Annerstedt
SVEBIs årsbok 2009, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2008

Arbete - livsstil - hälsa
Owe Stråhlman, Göran Patriksson, Claes Annerstedt
Göteborg, University of Gothenburg, Rapport 2008
Rapport

Physical Education in Scandinavia with focus on Sweden - a comparative perspective
Claes Annerstedt
Physical Education and Sport Pedagogy , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2008
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Physical education and education through sport in Sweden
Claes Annerstedt, s Eriksson, Göran Patriksson, Owe Stråhlman
In Klein & Hardman (Eds). Physical education and sport education in European Union, Paris, Editions Revue., Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

2007

Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa.
Claes Annerstedt
Göteborg, Multicare, Lärobok 2007
Lärobok

Use of a virtual human performance laboratory to improve integration of mathematics and biology in sports science curricula in Sweden and the United States.
D Garza, T Besier, T Johnston, B Rolston, A Schorsch et al.
Studies in Health Technology and Informatics. , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Use of a Virtual Human Performance Laboratory to Improve Integration of Mathematics and Biology in Sports Science Curricula in Sweden and the United States
D Garza, T Besier, T Johnston, B Rolston, A Schorsch et al.
Medicine Meets Virtual Reality 15 - in vivo, in vitro, in silico: Designing the Next in Medicine. Int. Conf., Long Beach Calif., US, 2007 , Poster (konferens) 2007
Poster (konferens)

Det tränade ögat - om att ge feedback i idrott.
Claes Annerstedt
www.idrottsforum.org, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

2006

Framgångsrikt ledarskap inom elitidrott
Claes Annerstedt
Göteborg, University of Gothenburg, Rapport 2006
Rapport

Visar 21 - 30 av 68

Sidansvarig: Webbredaktör IKI|Sidan uppdaterades: 2016-10-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?