Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Helene Bergentoft

Universitetslektor, adjungerad

Helene Bergentoft
Universitetslektor, adjungerad
helene.bergentoft@gu.se
031-786 4228

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.iki.gu.se
iki@ped.gu.se
Fax: 031-786 2048
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 411 20 Göteborg

Om Helene Bergentoft

 Heléne Bergentoft är doktorand i idrottsvetenskap vid Institutionen för  kost- och idrottsvetenskap, Göteborgs universitet sedan september 2015. Heléne är utbildad och legitimerad lärare i ämnet idrott och hälsa. Tidigare har Heléne arbetat som universitetsadjunkt i idrott och hälsa vid Högskolan i Halmstad. I juni 2014 avlade Heléne licentiatexamen i huvudämnet pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet. Detta efter att sedan januari 2012 tillhört forskarskolan Learning Study, med inriktning mot undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning.

Helénes forskningsintresse handlar om relationen mellan undervisning och lärande i skolämnet idrott och hälsa. Den fortsatta forskningen bygger insikter vunna från licentiatuppsatsen. Avhandlingens arbetstitel är "Rörelsekunnande bortom idrottsaktiviteten" och ambitionen är att utforska och identifiera kunnande som kan vara mål för lärande om kroppslig förmåga.

Senaste publikationer

Teacher researchers creating communities of research practice by the use of a professional development approach
Mona Holmqvist, Helene Bergentoft, Per Selin
Teacher Development, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att springa bättre - om utveckling av rörelseförmåga
Helene Bergentoft
Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Undervisa för lärande i idrott och hälsa - hur gör man det?
Helene Bergentoft
Idrottsforskaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Teachers’ learning: Interventions based on previous teaching experiences.
Helene Bergentoft
Teaching for tomorrow today. International Association of Teachers and Teaching (ISATT), Auckland, Edify Ltd, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Lärande i rörelse. Utveckling av kroppslig förmåga ur ett icke-dualistiskt perspektiv
Helene Bergentoft
Göteborg, GUPEA Göteborgs universitets publikationer, Licentiatsavhandling 2014
Licentiatsavhandling

Theory-based instruction – a key to powerful improvements when learning to regulate body tension in an upper secondary school
Mona Holmqvist Olander, Helene Bergentoft
International Journal of Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning Biology by Living it - Regulation of Tenseness
Helene Bergentoft, Mona Holmqvist
ERIDOB 2012, Berlin, Poster (konferens) 2012
Poster (konferens)

Visar 1 - 8 av 8

2018

Teacher researchers creating communities of research practice by the use of a professional development approach
Mona Holmqvist, Helene Bergentoft, Per Selin
Teacher Development, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Att springa bättre - om utveckling av rörelseförmåga
Helene Bergentoft
Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Undervisa för lärande i idrott och hälsa - hur gör man det?
Helene Bergentoft
Idrottsforskaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

2015

Teachers’ learning: Interventions based on previous teaching experiences.
Helene Bergentoft
Teaching for tomorrow today. International Association of Teachers and Teaching (ISATT), Auckland, Edify Ltd, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Lärande i rörelse. Utveckling av kroppslig förmåga ur ett icke-dualistiskt perspektiv
Helene Bergentoft
Göteborg, GUPEA Göteborgs universitets publikationer, Licentiatsavhandling 2014
Licentiatsavhandling

Theory-based instruction – a key to powerful improvements when learning to regulate body tension in an upper secondary school
Mona Holmqvist Olander, Helene Bergentoft
International Journal of Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2012

Learning Biology by Living it - Regulation of Tenseness
Helene Bergentoft, Mona Holmqvist
ERIDOB 2012, Berlin, Poster (konferens) 2012
Poster (konferens)

Visar 1 - 8 av 8

Sidansvarig: Webbredaktör IKI|Sidan uppdaterades: 2016-10-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?